S ÚSMEVOM DO PRÍRODY, S PRÍRODOU A PRE PRÍRODU.
PESTROSŤ MÔJHO OKOLIA
Pozná a pomenuje stromy rastliny a živočíchy v areáli MŠ a v jej blízkom okolí prostredníctvom informačných tabúľ. | Kompetencie učiť sa,riešiť problémy |
Pozná symboly a označenia na mape a vyhľadáva chránené územia v mikroregióne Kremnica. | Komunikačné, personálne, sociálne |
Prostredníctvom rôznych médií i priamo vyhľadáva a určuje podstatné znaky liečivých rastlín rastúcich v Kremnickom okolí, pomenuje a pozná ich význam . | Kompetencie učiť sa,riešiť problémy, personálne |
Aktívnym prístupom a praktickou činnosťou sa oboznamuje so starostlivosťou o rastliny- bylinková záhrada | Personálne, komunikačné, sociálne, pracovné |
S využitím rôznych techník vytvorí návrh školskej záhrady. | Komunikačné, personálne, sociálne, pracovné |
Diskutuje o význame a ochrane lesov s odborníkmi a uvedomuje si ich význam pre život. | Personálne, sociálne, komunikačné |
Overuje si frotážou rôzny povrch kôry stromov a využíva fantáziu pri tvorbe vlastného stromu. | Personálne, sociálne, komunikačné |
S využitím metód tvorivej dramatiky vyjadruje svoj postoj k ochrane prírody. | Personálne, sociálne |
Uvedie príklady zákonom chránených rastlín, stromov a živočíchov v Kremnickom regióne. | Personálne, sociálne |
Návštívi záhradné centrá, spoznáva neznáme kríky a sadenice. | Komunikačné, personálne, sociálne |
NAŠA ZEM JE GUĽATÁ
Pomenuje niektoré iné planéty našej slnečnej sústavy a opíše ich. (tvar, farba, povrch) | Kompetencie učiť sa, riešiť problémy, komunikačné |
Pozná na elementárnej úrovni a pomenuje niektoré prírodné katastrofy, (záplavy, zemetrasenie, požiare, lavíny, extrémy, sopečná činnosť). | Kompetencie učiť sa, riešiť problémy |
Osvojuje si poznatky o dôsledkoch znečistenia ovzdušia. | Kompetencie učiť sa, riešiť problémy |
Prácou s encyklopédiami a rôznymi médiami spoznáva na elementárnej úrovni jednotlivé vrstvy Zeme. | Kompetencie učiť sa, riešiť problémy |
Pokusom učiteľky si dieťa overuje prítomnosť kyslíka vo vzduchu a jeho význam pre existenciu človeka. | Pracovné, personálne |
Bádateľskými aktivitami objavuje a overuje si vlastnosti zložiek neživej prírody. | Pracovné, riešiť problémy |
VODNÉ BOHATSTVO
Priamym pozorovaním opisuje život v Kremnickom potoku. Aktívne sa podieľa na odstránení jeho znečistenia. | Pracovné, personálne, sociálne |
Oboznamuje sa s kolobehom vody. | Kompetencie učiť sa, riešiť problémy |
Poznáva nebezpečie a ohrozenie ľudí pri znečistení vôd. | Personálne, kompetencie učiť sa, sociálne |
Turistickou vychádzkou spoznáva označené vodné pramene v Kremnici (Lesný prameň, Permoník). | Sociálne, pracovné |
VLÁČIK - SEPARÁČIK
Diskutuje o tom, čo je recyklácia a pozná jej význam. | Kompetencie učiť sa |
Získava skúsenosti a prežíva pozitívne pocity úspechu z činnosti, ktoré vedú k zlepšeniu stavu životného prostredia. | Sociálne, personálne |
Prakticky realizuje triedenie odpadu, pričom rozlišuje farebné nádoby. | Pracovné, riešiť problémy |
Tvorivo využíva rôzne techniky na spracovanie igelitových vreciek, plastových nádob a iného odpadového materiálu. | Pracovné, sociálne |
Zostavuje a hrá sa s rôznymi podobami plastu, papiera a kovu. | Pracovné, sociálne |
TVORÍME O PRÍRODE A S PRÍRODOU
Vyjadruje pozitívny vzťah k prírode tvorbou rýmov a krátkych básničiek, príbehov. | Pracovné, sociálne, personálne |
Aktívne sa zapája do súťaží s environmentálnou tématikou. | Pracovné, sociálne |
Na základe viaczmyslového vnímania opisuje rôzne kamene a tvorivo ich využíva v hre. | Kompetencie učiť sa, riešiť problémy |
Priamym pozorovaním poznáva netradičné druhy ovocia a zeleniny pestované v blízkom okolí. | Kompetencie učiť sa, riešiť problémy |
Jednoducho opíše pocit pri našľapovaní na neznámy nerovný povrch- pocitový chodník | Komunikačné, sociálne |
Rozlišuje rôzny charakter povrchov klenbou nohy (kamene, piesok, kôra). | Kompetencie učiť sa, komunikačné |
KONÍČKOVO ALEBO STARÁME SA O ZVIERATKÁ
Prekonáva obavy, strach z koní a iných hospodárskych zvierat. | Komunikačné, sociálne, personálne |
Aktívne pomáha pri starostlivosti o hospodárske zvieratá (ovce, kozy, zajace). | Pracovné, sociálne |
Dodržiava bezpečný odstup pri vodení koňa, pomáha pri vodení kamaráta, ktorý sa vezie na koníkovi. | Sociálne, personálne |
Vykonáva jednoduché cviky zamerané na uvoľnenie a rovnováhu tela, terapeutické cvičenia v neštandartnej polohe (na koni). | Komunikačné, sociálne, personálne |
Zvládne výlet s cieľom spoznávania ďaľších hospodárskych zvierat na farme. | Sociálne, kompetencie učiť sa |
STRATÉGIE VÝCHOVNO VZDELÁVACEJ ČINNOSTI
- Chôdza po kamennom a pníkovom chodníku
- Zber liečivých rastlín, sušenie, lisovanie- herbár, kútik živej prírody
- Diskusie na dannú tému
- Riešenie problémových úloh, hranie rolí, kladenie otázok, diskusia
- Turistická vychádzka
- Exkurzia - Alpinum, Ms.lesy
- Výlet
- Návšteva výstavy
- Tvorivé zostavovanie z kameňov a iných prírodnín
- Maľovanie
- Lepenie
- Práca s encyklopédiou
- Počúvanie zvukov prírody z CD
- Sledovanie DVD s prírodnou tématikou
- Triedna recyklácia
- Sadenie a pestovanie vlastných sadeníc
- Práce v bylinkovej záhrade
- Chôdza po pocitovom chodníku s opisom pocitov
- Jazdenie na koni
- Starostlivosť o kone a domáce zvieratá
- Bádateľské aktivity
- Využitie inovačného učebného systému Logico Primo-Environmentálna výchova
- Frotáže stromov a listov, využitie informačných tabúľ
- Pokusy a experimenty