Nástup do materskej školy je pre deti a ich rodičov veľká emocionálna udalosť. Čo je vhodné podniknúť, aby bol nástup pre deti čo najľahší?
Pri vstupe do materskej školy po prvýkrát začína pre dieťa úsek života, ktorý od neho vyžaduje plnenie množstva nových požiadaviek v prostredí, ktoré sa odlišuje od dôverne známeho prostredia domova:
- rodičia (prevažne matka) nie sú dieťaťu bezprostredne kedykoľvek k dispozícii,
- dieťa si musí vytvoriť dôveru k novým osobám – učiteľkám, ktoré sú v materskej škole rovnako k dispozícii aj iným deťom,
- dieťa má rozvíjať vzťahy so skupinou ostatných detí,
- dieťa sa musí učiť novým pravidlám, napr. hračky v triede sú spoločné,
- dieťa sa musí prispôsobiť novému dennému režimu.
Deti sú rôzne a rôzne reagujú na zmeny, ktoré im vstup do materskej školy prináša. Niektoré k novej situácii pristupujú radostne, iné vyčkávajú, či sa boja. Adaptácia dieťaťa na nové prostredie môže trvať aj niekoľko mesiacov. Potom sa už pohybuje v skupine samostatne a sebavedome, uzatvára priateľstvá a využíva všetky možnosti, ktoré mu materská škola poskytuje.
V neľahkej emocionálnej situácii sa pri nástupe dieťaťa do materskej školy často ocitajú aj rodičia dieťaťa. Rodičia dúfajú, že sa ich dieťa bude cítiť v materskej škole dobre, že sa naučí takým zručnostiam, ktoré sami nie sú schopní dieťa naučiť. Niektorí očakávajú podporu pri výchove ich dieťaťa najmä kompenzáciou ich vlastných výchovných nedostatkov. Súčasne si vyhradzujú kontrolu nad tým, ako učiteľky plnia výchovné úlohy. Rodičia majú vo väčšine prípadov len veľmi nepresné predstavy o výchovno-vzdelávacom dianí v materskej škole a to zvyšuje ich neistotu.
Niekoľko dobre mienených rád pre rodičov budúcich „škôlkarov“
1. Ako dobrá príprava na vstup do materskej školy je stretávanie sa dieťaťa s inými deťmi (na ihrisku, v detských kútikoch, v materských centrách a pod.). Dobré je, ak dieťa dokáže vydržať určitú dobu bez rodičov (napr. návšteva u starej mamy bez prítomnosti rodičov). Zabezpečte dieťaťu styk s inými deťmi a ľuďmi. Nacvičujte s dieťaťom ostať bez Vás určitý čas.
2. Je tiež dobré, ak rodičia s dieťaťom pred nástupom do materskej školy využijú jej možnosti: deň otvorených dverí, besiedky a iné prezentácie. Spolupracujte s materskou školu skôr, ako do nej Vaše dieťa nastúpi. Zaujímajte sa o materskú školu.
3. Pre úspešnú adaptáciu je pre dieťa potrebná predvídavosť a prehľadnosť situácie, napr. dochvíľnosť rodičov pri ranných nástupoch do materskej školy, či vyberanie dieťaťa z nej v pravidelnom časom. Buďte zásadoví. Nezavádzajte svoje dieťa.
4. Pripravenosť dieťaťa na vyrovnanie sa s materskou školou je ovplyvnená tiež rodinnými životnými zmenami, napr. narodenie mladšieho súrodenca, rozvod rodičov a pod. V každom prípade by rodič mal o situácii informovať učiteľky, pretože každá informácia o dieťati im pomôže nájsť správny prístup k dieťaťu. S učiteľkami komunikujte aj spontánne.
5. Rodičia si tiež musia zvykať na neprítomnosť svojho dieťaťa v ich blízkosti, nevedia, čo ich dieťa práve robí, či je v poriadku. Dôverujte svojmu dieťaťu. Dôverujte materskej škole a učiteľkám.
6. Vstupom do materskej školy nie len dieťa získava novú rolu, ale aj rodičia: z rodičov sa stávajú rodičia dieťaťa z materskej školy. Buďte hrdí na svoje dieťa, s úsmevom a s dôverou ho podporujte pri rozvoji. Buďte hrdí aj na seba, pretože umožňujete dieťaťu tento rozvoj v spolupráci s materskou školou ako s partnerom.
Čo očakáva od Vás - rodičov materská škola
Budete rozvíjať dôveru k materskej škole.
Ste schopní akceptovať, že Vaše dieťa je len jedným medzi ostatnými v skupine.
Nebudete presadzovať podporu len pre svoje vlastné dieťa bez ohľadu na ostatných.
Naučíte sa prostredníctvom spolupráce s materskou školu podporovať záujmy všetkých detí a všetkých rodičov.
Neočakávajte, že „chodenie“ Vášho dieťaťa do materskej školy bude od prvého dňa bez problémov. Nebude. No Vaše dieťa porastie, bude istejšie a sebavedomejšie, bude dieťaťom z materskej školy (škôlkarom), ktoré svoj každodenný pobyt dobre zvládne a vyťaží z neho čo najviac pre svoj osobnostný rast.
Autor(i):
-
PaedDr. Eva Sobinkovičová